Sömn behövs för återhämtningen

Jag har under flera år försökt att pressa in träningspass i en redan fullbokad kalender, vilket ofta resulterat i att jag får sitta på nätter och göra det jag skulle gjort på kvällen. Detta har medfört att jag sovit väldigt lite. Under kortare perioder har detta fungerat, men en sådan livsstil håller inte i längden.

Nu när jag kommit igång med träningen igen så har jag direkt märkt att jag efter ett hårdare träningspass behöver min sömn för att kroppen ska återhämta sig. Annars känner jag en seghet i kroppen dagen efter.

En annan aspekt är att jag under de senaste åren varit sjuk väldigt ofta, även om jag varit tillräckligt ok för att jobba så har träningen blivit lidande. Även om en av orsakerna är de baciller som barnen tar med sig hem från förskolan och skolan, så tror jag att sömnen också är en stark orsak.

Detta gör att jag nu ska bli bättre på mina sovtider!
Har du några tips på hur man får till fler timmars sömn, utan att för den delen tumma för mycket på övrig tid?
Tänk om varje dag istället vore 25 timmar 😉

Fler blogginlägg om sömn: På väg mot 42 , Den ofrivillige löparen , Ubbes livsstil

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s